+48 691 381 159
piotr@warsztaty-medialne.pl

Materiały

A

ASAP – wykonaj daną pracę „na wczoraj”, czyli tak szybko, jak to tylko możliwe

Ambush – inaczej zasadzka. Dla dziennikarza to czasami jedyny sposób, aby „dopaść” swojego rozmówcę, szczególnie często używany przy rozmowach z politykami, samorządowcami czy przedstawicielami firm, które mają coś na sumieniu

B

Belka pasek, grafika na ekranie. Informuje o tym, kto jest autorem materiału lub np. gościem programu

Breaking news najświeższa informacja dotycząca ważnego wydarzenia, pojawia się w telewizji i radiu zawsze na początku serwisu informacyjnego lub jest wyświetlana na pasku u dołu ekranu

D

Deadline – ostateczny termin na oddanie przygotowanego materiału

Dziennik – pismo lub przekaz audiowizualny ukazujący się częściej niż raz w tygodniu. Tutaj możemy podać jako przykład np. Gazetę Wyborczą lub Przegląd Sportowy

 

 

Dziennikarz – osoba, której zadaniem jest przygotowanie i przekazanie bezstronnych i rzetelnych informacji w środkach masowego przekazu (telewizja, radio, gazety, internet, social media)

F

Fakap – to co lubią widzowie, a czego nienawidzą dziennikarze, czyli klasyczna wpadka. Nawet jedna może szybko zakończyć karierę w mediach

Fake news – fałszywa wiadomość, która ma przynieść oczekiwane przez jej twórcę skutki. Ma charakter sensacyjny, może zniszczyć osobę lub firmę, na potrzeby których został wyprodukowany. W świecie social mediów rozprzestrzenia się błyskawicznie

Felietonkrótki utwór dziennikarski, często humorystyczny lub po prostu złośliwy, przedstawiający poglądy autora na dany temat. Najczęściej komentujący bieżące wydarzenia np. polityczne lub sportowe. Felietonem coraz częściej stają się po prostu rysunki np. Andrzej Rysuje lub Andrzej Mleczko

Felietonistaosoba pisząca felietony. Zazwyczaj ma stałą rubrykę w dzienniku, tygodniku lub miesięczniku. Na felietonistów zazwyczaj wybiera się osoby, które mają być magnesem przyciągającym czytelników. Takimi osobami są np. Stanisław Tym czy Jaś Kapela

Forszpan – skrót najważniejszych informacji, trwa maksymalnie kilkadziesiąt sekund i najczęściej występuje na samym początku programu informacyjnego

Fotoreporter – fotograf specjalizujący się w bieżących wydarzeniach. Mogą być to zarówno wydarzenia kulturalne, sportowe, ale i np. wojenne, polityczne i społeczne. Najczęściej swoje prace wykonuje na potrzeby czasopism lub na zlecenie agencji fotograficznych. Dobrym przykładem fotoreportera jest Erazm Ciołek lub Andrzej Kamiński

Freelancerinaczej: wolny strzelec, czyli osoba, która pracuje na zlecenie kilku redakcji, nie jest zatrudniona na etacie

 

H

Hybryda – urządzenie, przy pomocy którego łączy się widzów z programem (połączenia telefoniczne)

K

Korekta – dział w redakcji, który zajmuje się sprawdzaniem poprawności językowej tekstów

Korespondent – dziennikarz przygotowujący materiały z zagranicy. Zazwyczaj dotyczą one najważniejszych wydarzeń dziejących się w danym momencie, takich jak np. wybory prezydenckie, imprezy sportowe lub konflikty zbrojne. 

M

Makieta – szablon gazety, czyli jej wygląd, rozkład artykułów

Michałek – mało ważna informacja, najczęściej żart. Pojawia się czasami w programach informacyjnych na samym końcu wydania

Miesięcznik – czasopismo, które ukazuje się na rynku raz w miesiącu. Zazwyczaj ma zdefiniowaną grupę odbiorców (sport, rodzicielstwo, polityka, medycyna, itp…). Przykładami mogą tu być – Mens Health lub Charaktery

N

News najważniejsza informacja w danym dniu. W dzisiejszych czasach social mediów niesie się szybko, ale równie szybko przestaje być najważniejszą wiadomością. Wygrywa ten, kto poda go jako pierwszy

Newsroom – miejsce w redakcji, w którym są tworzone i gromadzone informacje

O

Off – głos lektora, który relacjonuje nam to, co widzimy na ekranie. Może być też uzupełnieniem wywiadów, opinii czy relacji dziennikarskiej

P

Paparazzofotograf, który zarabia na śledzeniu celebrytów i robieniu im zdjęć. Ich wysyp nastąpił wraz z pojawieniem się tabloidów

Prezenter – dziennikarz prowadzący lub zapowiadający dany program. Nie zajmuje się przygotowaniem treści dziennikarskich, przekazuje tylko informacje, które otrzymuje z redakcji. Charakterystycznymi cechami prezenterskimi są: w przypadku radia – odpowiedni ton głosu i dobra dykcja. W przypadku telewizji dochodzi także odpowiednia aparycja. Doskonałymi przykładami są w tym przypadku np. Wojciech Mann i Krzysztof Ibisz

Prime time – najlepszy czas w mediach, pasmo z najwyższą oglądalnością

Prompter – urządzenie służące do wyświetlania na ekranie wcześniej przygotowanego tekstu, który czyta osoba stojąca przed kamerą. Wykorzystywany jest nie tylko przez prezenterów telewizyjnych. Często korzystają z niego mówcy czy politycy

Puszka – nagrany materiał

 

R

Ramówka – dzienny układ programów

Reality showstarannie przygotowany program, który ma sprawiać wrażenie, że przedstawiane w nim wydarzenia i sytuacje nie są reżyserowane, a uczestnicy zachowują się spontanicznie. Najsłynniejsze w Polsce to Big Brother i Warsaw Shore

Reporter – dziennikarz specjalizujący się w przekazywaniu aktualnych informacji. Często występuje na żywo i prowadzi relację z miejsca, gdzie dane wydarzenie się odbywa. Są to np. reporterzy śledczy, wojenni czy sportowi. Dwa dobre przykłady to Beata Pawlikowska czy Waldemar Łysiak. Warto też wspomnieć o Waldemarze Milewiczu, reporterze wojennym, które zginął w zamachu w Iraku w 2004 roku

T

Tabloid – specyficzny typ gazety, przeważnie wydawany codziennie. Poza nietypowym formatem edycyjnym, charakteryzuje się też specyficznym stylem pisania. Jego celem jest wywołanie tzw. taniej sensacji. Dociera zazwyczaj do mało wymagających czytelników. W naszym kraju prym wiodą Fakt i Super Express

Telewizja – hasło może oznaczać zarówno system, który przesyła na odległość obraz i dźwięk, ale także instytucję, która zajmuje się przygotowaniem programów, które następnie są przesyłane do naszych domów. Pierwsze nadanie telewizyjne nastąpiło na świecie w 1928 roku, a w Polsce około 1937 roku.  W naszym kraju prym wiedzie tzw. wielka trójka: TVP, Polsat i TVN.

Tygodnik – czasopismo ukazujące się na rynku raz w tygodniu. Zazwyczaj posiada określoną grupę odbiorców. Często poświęcony tematyce politycznej lub społecznej. Przykładami mogą tu być Tygodnik Angora lub Newsweek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.